Je bent echt niet de enige die het ondernemerschap lastig vind. Alleen is het wel zo dat jij de enige bent die er iets aan kan doen.

Vaak lijkt het erop dat de klanten vanzelf komen. De ene klant rond het traject af en daar is de volgende alweer.
Leer hoe je bij je klant op de radar komt.

Je bent echt niet de enige die het ondernemerschap lastig vind. Alleen is het wel zo dat jij de enige bent die er iets aan kan doen.

Een consistente klantenstroom is essentieel voor het succes van je bedrijf.
Het geeft je niet alleen financiële stabiliteit, maar ook de mogelijkheid om te groeien en te investeren in je onderneming.
Maar soms ervaar je pieken en dalen in je klantenstroom en kan het voelen alsof er geen klanten meer binnenkomen.
Wat is hiervan de oorzaak?
Als coach weet ik uit ervaring dat wanneer de klantenstroom hapert, ik naar mezelf moet kijken.
En dat geldt ook voor jou.
Neem even de tijd om te reflecteren op je eigen aanpak.
Vraag jezelf af of je voldoende inzet toont, of je de juiste marketingstrategieën gebruikt en of je de behoeften van je doelgroep begrijpt.

Hoe ik begon

Ondernemer zijn in de dierenbranche kan heel leuk zijn, alleen vraag je je soms af of het niet te ingewikkeld is voor jou

Zelf ben ik begonnen met Zeeuws Paardengedrag. De klanten kwamen aanwaaien, dat smaakte naar meer.
Na een half jaar wilde ik doorgroeien.
Op sociale media adverteren leek mij een goede optie.
Na een goede cursus wist ik hoe dat adverteren in elkaar stak. 
Op naar de advertenties en daar zouden de klanten komen. 

Niets was minder waar.
Wat nu weer? Dacht ik echt.

 

Ik ging op zoek, google werd mijn beste vriend

Als beginnend ondernemer was ik vastbesloten om succesvol te worden.
Ik besteedde uren aan het zoeken naar manieren om klanten te vinden en mijn bedrijf te laten groeien.
Mijn eerste instinct was om te vertrouwen op Google.
Ik dacht dat als ik gewoon de juiste zoekopdrachten deed, ik alle antwoorden zou vinden die ik nodig had.

Maar helaas was dat niet het geval.

Tot mijn grote verrassing werd ik benaderd door iemand op Instagram.
Ze merkte op dat ik moeite had om klanten aan te trekken en bood haar hulp aan.
Nieuwsgierig naar wat ze te zeggen had, nam ik de tijd om haar verhaal te horen.

De redenen achter het gebrek aan klanten

Ze legde me uit dat mijn website een cruciaal onderdeel was van mijn online aanwezigheid.
Het ontbreken van een landingspagina waar klanten naartoe konden gaan nadat ze op mijn advertentie hadden geklikt,
was een van de belangrijkste redenen waarom ik geen klanten kreeg.

Daarnaast vertelde ze me dat mijn teksten niet goed converteerden.
Hoewel ik veel tijd en moeite in het schrijven van inhoud had gestoken, miste ik de marktgerichte aanpak die nodig is om mensen aan te spreken en te overtuigen.

Tot slot wees ze me erop dat mijn websitehost niet voldeed aan de eisen van een snel reagerende en gebruiksvriendelijke website.
Dit belemmerde de gebruikerservaring, waardoor potentiële klanten afhaakten.

Was alles voor niets geweest?

Ik was perplex door al deze informatie. Ik had al die tijd gedacht dat ik op de goede weg was, maar nu leek het erop dat ik alles voor niets had gedaan.
Al mijn harde werk en inspanningen werden tenietgedaan door deze drie belangrijke aspecten, waarvan ik niet eens wist dat ze zo cruciaal waren.

Gratis e-books en webinars

Eerder vertelde ik je over mijn avonturen op Google. Hoewel ik veel nuttige informatie kon vinden, was het vaak niet wat ik nodig had.
Ja, er zijn tal van gratis e-books en webinars over verschillende onderwerpen, maar de concrete informatie die ik zocht, moest ik betalen.
En dat is begrijpelijk, want waarom zou iemand waardevolle kennis gratis delen?

Mijn oplossing voor deze problemen

Gelukkig kwam deze persoon op Instagram met een oplossing voor mijn websiteproblemen.
Ze stelde voor om een landingspagina te maken waar ik potentiële klanten naartoe kon leiden.
Dit zou hun reis vanaf de advertentie starten en hen begeleiden naar het punt van conversie.

Daarnaast heeft ze me geholpen bij het herzien en herschrijven van mijn teksten.
Door rekening te houden met de behoeften en verlangens van mijn doelgroep, slaagde ik erin om teksten te produceren die beter converteerden en klanten aantrokken.

Ten slotte nam ik haar advies ter harte en investeerde ik in een professionele websitehost die snel en betrouwbaar is.
Dit heeft mijn website aanzienlijk verbeterd en de gebruikerservaring van potentiële klanten vergroot.

Het belang van persoonlijke ervaringen

Dit is slechts één van de vele obstakels waar ik tegenaan liep tijdens mijn beginjaren als ondernemer.
Maar het was ook een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd.
Soms is alle informatie die je nodig hebt niet gemakkelijk te vinden op Google.
Het kan zijn dat je moet vertrouwen op persoonlijke ervaringen en de wijsheid van anderen om je bedrijf succesvol te maken.

 

Wil je meer weten?

Als je wilt weten hoe ik andere obstakels heb overwonnen en mijn bedrijf naar een hoger niveau heb getild, nodig ik je van harte uit voor een gesprek. 
Je kunt een afspraak maken in mijn agenda en ik vertel je graag meer over mijn reis als ondernemer en de lessen die ik heb geleerd.

Mijn naam is Annelies Langebeeke, oprichtster van Happy Business Starter

Toen ik met Zeeuws Paardengedrag begon zat ik nog in loondienst.
Alles deed ik er een beetje bij.
Dat betekent ook dat je alles maar een beetje doet, want je bent niet alles in 1.
Daar ben ik achter gekomen.

Hoe andere ondernemers het doen

Wat ik me wel afvroeg, was hoe andere ondernemers dit deden.
Ik ging op zoek naar een groep om mijn vragen te kunnen stellen.

Het belang van een ondersteunende groep

Op zoek naar mensen die mij konden helpen.
Mensen die hadden meegemaakt wat ik mee aan het maken was.
Maar helaas kon ik geen geschikte groep vinden.

Daarom ben ik zelf een groep gestart.
Inmiddels telt deze groep meer dan 200 leden, die elkaar goed helpen.
Samen doen we een mastermind, eens per 14 dagen op woensdagavond.
Naast dat het een gezellige groep is, biedt een mastermind-sessie veel waardevolle inzichten en steun.
In de community vind jij de gegevens van de mastermind.

Wel kreeg ik steeds vaker de vraag “hoe heb jij dat gedaan“. 
Dit gaf mij de bevestiging, ik was niet de enige die tegen vragen aan loopt. 

We hebben allemaal dezelfde vragen, waarom delen we de antwoorden dan niet met elkaar?

Het is ook niet nodig! 
Als je met vragen zit mag je mij altijd een app sturen (zie knop) of bellen. 
Wil je meer meningen van anderen? Stel dan je vraag in de community. 

 

Jij hebt vast ook je eigen verhaal. Het belangrijkste in je onderneming is "waarom ben je gaan doen wat je nu doet?" Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal, stuur een app.

Winkelwagen