Sociale media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar waarom zou je sociale media gebruiken voor jouw bedrijf? Er zijn verschillende vragen die een rol spelen als het gaat om het gebruik van sociale media voor jouw bedrijf. Wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van het inzetten van sociale media? En hoe kun je jouw bedrijf promoten op sociale media?
Ook schuilen er gevaren achter het gebruik van sociale media voor jouw bedrijf. Hoe vaak moet je eigenlijk iets posten op sociale media en hoe kun je jouw doelgroep bereiken? Is het echt mogelijk om succesvol te zijn op sociale media? Deze vragen komen regelmatig aan bod tijdens de mastermind.
Samen met andere vrouwelijke ondernemers kun je hierover discussiëren en van elkaar leren. Benieuwd naar hun ervaringen en meningen? Zorg dan dat je bij de mastermind aanwezig bent. Meer informatie hierover is te vinden in de Happy Business Starter Community | Facebook.
Iedereen is welkom in onze community, waar we streven naar een leerzame omgeving. In deze blog wil ik proberen om jou te informeren over wat sociale media kan betekenen voor jouw bedrijf. Uiteraard komen ook de nadelen aan bod en zal ik mijn tips en ervaringen delen, gebaseerd op mijn eigen praktijkervaringen.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van sociale media voor je onderneming
Het moge duidelijk zijn dat het inzetten van sociale media vele voordelen met zich meebrengt. Je moet je eens voorstellen, die community waar ik eerder naar verwees. Het aantal leden daarvan is inmiddels al gestegen tot boven de 270 personen. Deze leden komen werkelijk uit alle uithoeken van het land (en zelfs daarbuiten!) om samen te komen op één enkele plek. Dat was vroeger echt onmogelijk te realiseren, want in mijn tuin passen al deze leden niet. Maar nu bevinden ze zich allemaal in een en dezelfde groep en onderhouden ze intensief contact met elkaar.
Hoe begin je sociale media in te zetten voor je bedrijf?
Het is al eerder genoemd, maar voordat je begint met het gebruik van sociale media, zijn er nog andere vragen die beantwoord moeten worden. Er bestaat namelijk een enorme variatie aan sociale mediaplatforms en elke doelgroep bevindt zich op een ander kanaal.
Een van die vragen is “wie is jouw ideale klant”. Pas wanneer je weet wie jouw ideale klant is, zul je ook weten op welk sociaal mediakanaal zij actief zijn.
Laten we eens een voorbeeld bekijken. Stel dat jongeren (tienermeisjes bijvoorbeeld) jouw doelgroep zijn, omdat je bijvoorbeeld coaching geeft met honden of paarden. In dit geval heb je eigenlijk te maken met twee verschillende doelgroepen. Aan de ene kant wil je in contact komen met de tieners zelf. De sociale mediaplatforms die populair zijn onder deze groep zijn Snapchat en TikTok, hoewel Instagram ook nog steeds relevant is.
Als je echter de ouders van deze doelgroep wilt bereiken, zitten zij meer op Facebook.
Zo zie je dus dat het afhankelijk is van de specifieke doelgroep op welk mediakanaal jij zichtbaar kunt zijn.
Je doelgroep en het kanaal zijn gekozen, en dan?
Je plaatst een foto of video met een zelfgeschreven tekst en dan…… er gebeurt niets.
Dat kan gebeuren, denk je misschien nog, maar de volgende keer zal het vast beter gaan.
Een week later krijg je hetzelfde resultaat.
Dan raak je toch echt ontmoedigd, vraag je je af of sociale media wel klanten aantrekt?!
Dit is absoluut niet de juiste manier. Sociale media heeft niet voor niets het woord ‘sociaal’ in zich. Het idee is dat je sociaal actief bent. Juist nu je je doelgroep kent, kun je op zoek gaan naar jouw klanten.
Je hebt al berichten geplaatst, dus je hebt waarschijnlijk een goed idee van de hashtags die jouw klanten gebruiken. Zoek naar die hashtags, daar vind je jouw klanten. Nu kun je echt aan de slag.
Stel nieuwsgierige vragen bij de berichten van jouw toekomstige klant. Als jij vragen stelt, zullen ze reageren. Misschien krijg je zelfs een verzoek om te volgen. Whoop whoop, daar heb je contact met jouw klant, die jouw bericht zal zien.
Wees niet ontmoedigd als je weinig tot geen reacties krijgt. Kijk eens naar accounts die groot zijn op het betreffende sociale platform. Zelfs daar zie je weinig reacties. Houd echter wel jouw eigen statistieken in de gaten; daarin kun je zien of je op de goede weg bent en of je bereik groter wordt.
Je lange termijn strategie
Sociale media is een platform dat geduld vereist. Telkens weer aanwezig zijn en berichten plaatsen met minimale resultaten. Het is echter belangrijk om te onthouden dat “alles wat je aandacht geeft groeit”. Soms kan dit zelfs letterlijk waarheid worden. Daarom is het essentieel om tijd en moeite te investeren in sociale media als je het wilt gebruiken.
Daarnaast moet je beseffen dat het verkrijgen van klanten via sociale media een langetermijnstrategie is. Je zult niet zomaar veel volgers en bereik krijgen. Dit vergt tijd en groei.
Laat dit je echter niet ontmoedigen, want eens je begint te groeien, zal je veel meer mensen bereiken dan ooit mogelijk zou zijn door simpelweg met hen te praten.
De (potentiële) klant die in de toekomst op je pad komt, maakt uitgebreid gebruik van diverse sociale mediakanalen. Uit grondig onderzoek blijkt eveneens dat wanneer individuen regelmatig bedrijven aantreffen op verschillende platforms, zij eerder geneigd zijn om producten of diensten bij deze bedrijven aan te schaffen. Door voortdurend in het vizier van jouw klant te blijven, zal zij uiteindelijk overgaan tot actie en contact met jou opnemen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om sociale media op een positieve manier te gebruiken? Nou, ik kan niet alleen theoretische hulp bieden bij het bereiken van jouw ideale klant, maar mijn creatieve geest werkt ook in volle vaart met allerlei ideeën. Aarzel niet en neem contact met me op voordat je het weet, heb je genoeg content voor een hele maand! www.happybusinessstarter.nl/contact
Wat zijn de nadelen van het gebruik van sociale media voor je onderneming
Het gebruik van sociale media heeft verschillende voordelen, maar zoals Johan Cruijff ooit zei: elk voordeel heeft zijn nadeel. Wat je op sociale media plaatst, wordt namelijk meteen wereldwijd en voor altijd verspreid. Bovendien ziet iedereen wat jij deelt op sociale media. Het is soms vervelend dat zelfs je familie en vrienden kunnen zien wat je zakelijk doet, terwijl dit eigenlijk niet hun zaken zijn.
Een 1:1 met een klant gaat je goed af, praten tegen een scherm een stuk minder
Schrijfcontent kan voor veel ondernemers een struikelblok vormen. Je gaat zitten, wil iets vertellen over wat je doet en dan val je stil. Of je luistert het terug en hoort alleen maar “uuuuh, uuuuuh, uuuuuh”.
Het is echter zo dat ervaring leert dat dit verandert. Je wordt niet alleen zelfverzekerder in het praten, maar het maakt steeds minder uit dat het alleen een scherm is. En als dit een stap te ver lijkt? Ach, wat maakt het eigenlijk uit, er zijn zeker andere manieren om dingen te delen.
Het kost enorm veel tijd
Alles wat vernieuwend is, fascineert en kost relatief veel tijd. Daarom is het handig om je eigen aanpak te hanteren. Wat is jouw strategie? Dat kunnen we samen ontdekken als je een afspraak maakt (www.happybusinessstarter.nl/contact). Laat het je energie geven. Het gebrek aan reacties werkt niet echt motiverend. Vraag daarom eens aan vrienden, kennissen, oude klanten of bekenden om op zijn minst even leuk te vinden wat je doet. Lukt dat nog steeds niet? Kijk dan eens naar je statistieken; die zullen namelijk groeien op het moment dat je ook interactief bent. Hoe geweldig zou het zijn als je opeens 50% meer bereik hebt? Dat is toch waanzinnig gaaf?!?!
Ben jij er van overtuigd dat sociale media een onderdeel is van je bedrijf en dat jij kan gaan groeien via sociale media? Ben je alleen nog niet zover? Wil je je bedrijf echt de groei laten maken die jij voor ogen hebt, dan is het 3 maanden “animal business guide” echt is voor jou.
In 3 maanden / 6 sessies neem ik je mee naar jouw basis, je ideale klant en je marketing. Je weet daarna precies hoe jij meer klanten in je agenda gaat krijgen.
Dit wil jij! Kijk dan nu snel op de pagina en plan een afspraak Animal business guide – Happy Business Starter