Als ondernemer in de dierenbranche is het belangrijk om je ideale klant te formuleren omdat je op die manier juist klant gaat aanspreken

Waarom is het belangrijk om je ideale klant helder te hebben als ondernemer in de dierenbranche?

Daar ben je dan, na het voltooien van je opleiding en het regelen van alles wat daarbij komt kijken. Je hebt al je missie, visie en kernwaarden opgeschreven (zie blog Waarom zijn missie, visie en kernwaarden belangrijk voor jou als ondernemer in de dierenbranche? – Happy Business Starter ) je kan aan de slag.

en nu kan je eindelijk aan de slag. Althans, dat denk je in eerste instantie, want na al het werk dat je tot nu toe hebt verricht zou je zeggen dat je er wel klaar voor bent, toch?

Toch raad ik je aan om nog wat voorbereidend werk te doen. Weet jij namelijk wie jouw ideale klant is? Dit is niet alleen belangrijk omdat jij graag wilt werken met mensen die jou echt enthousiast maken, maar het stelt je ook in staat om gerichte marketing toe te passen in plaats van lukraak iets proberen.

Dus voordat je direct aan de slag gaat, neem even de tijd om zorgvuldig dit aspect uit te werken. Het zal uiteindelijk veel vruchten afwerpen en ervoor zorgen dat je niet zomaar “met spaghetti gooit”.


Je ideale klant of een klantprofiel hoe bepaal je die?

Als je de vorige blog hebt gelezen of als je al eerder met mij hebt samengewerkt, dan ben je waarschijnlijk bekend met het belang van naar jezelf te kijken in elke fase van het ondernemerschap. Het is slechts jijzelf die in staat is om jouw ideale klant te definiëren en een klantprofiel op te stellen. Immers, het is aan jou om met deze klant samen te werken. Dit maakt het des te meer afhankelijk van jouw persoonlijke identiteit en karaktereigenschappen.

Wat is jouw profiel?

Het is belangrijk om te achterhalen wat jouw eigen profiel is, wat je gelukkig maakt en waar je diep ongelukkig van wordt. Hier zijn verschillende manieren voor. Bijvoorbeeld, online kun je een DISC test doen of je kunt een afspraak bij mij maken om achter je talenten te komen (www.happybusinessstarternl/contact ).

Laat me een persoonlijke ervaring delen waarom het hebben van een eigen profiel belangrijk is:
Ik ben zelf een introvert persoon, wanneer ik klanten heb die ook introvert zijn ga ik in de “over compensatiemodus”. Dit betekent dat ik hen veel, heel veel informatie geef. De klant blijft stil, dus geef ik nog meer informatie. Uiteindelijk raakt de klant overspoeld met informatie. De kans dat ze me nog eens bellen is minimaal omdat ze hoofdpijn krijgen van al die informatie.

Op deze manier kun je zien dat niet iedereen jouw ideale klant is. Het zou vervelend zijn als je alleen maar klanten aantrekt die niet goed bij jou passen.

Jij bent de basis van het klantprofiel

Hoe kan je nu op een effectieve manier jouw perfecte klant beschrijven op papier? Het is belangrijk om eerst jouw eigen profiel te hebben. Het is vaak niet handig om exacte tegenpolen te hebben. De ene persoon wil graag praten terwijl de andere steeds meer terughoudend wordt. Het lijkt op mijn eigen voorbeeld waar ik extrovert wordt en overcompenseer, terwijl de andere persoon introverter wordt en steeds stiller wordt.

Slechts twee identieke individuen kan soms ook niet zo slim zijn. Bekijk bijvoorbeeld eens twee personen die dominant extravert zijn. Dat zou gemakkelijk kunnen resulteren in verhitte discussies. De vraag is of je dat wilt met je klant. Heb je nu daarentegen twee uiterst verlegen muurbloempjes? Dan zullen de momenten opeens extreem kalm worden.

Realiseer je dus dat jij als persoon enorm belangrijk bent in het maken van je klantprofiel.

Op basis van je eigen ervaring het klantprofiel maken

Als je een opleiding hebt afgerond, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een portfolio of oefensessies gehad. Neem eens de tijd om te reflecteren op de klanten die je hebt geholpen en denk na over wat je zo leuk of fijn vond aan het helpen van deze klanten. Het is zeker aan te raden om dit op papier te zetten, of misschien zelfs in een exceldocument. Door alles visueel te maken, zul je de overeenkomsten beginnen in te zien. En juist deze overeenkomsten vormen een belangrijke basis voor jouw ideale cliënt.

Naast deze gelijkenissen is er vast iemand met wie je geweldig hebt samengewerkt. Beschrijf waarom je zo goed kon samenwerken met deze persoon. Wat zijn haar kenmerkende eigenschappen, wat vindt ze leuk, waar voelt ze zich tot aangetrokken? Maar ook, wat was haar uitdaging en hoe kon je haar helpen? Hoe verliep het onderlinge contact en heeft ze een recensie achtergelaten of juist niet?

Met welk doel maak je een ideale klant?

Zoals ik eerder al aangaf, moet je niet proberen spaghetti te gooien . Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je je marketingactiviteiten op deze persoon richten .
Het begint bijvoorbeeld met de “tone of voice”. Hoe spreek je jouw ideale klant aan? Wil je graag met mensen werken die ouder zijn dan jijzelf, dan wil je deze mensen met ‘u’ aanspreken . Maar jongere doelgroepen wachten helemaal niet op een ‘u’-aanspreking van jou.

Er zijn verschillende marketingactiviteiten waar je rekening mee moet houden. Dit omvat niet alleen je website, maar ook evenementen waarbij je aanwezig bent. Het is belangrijk dat je de ideale klant aanspreekt op zo’n evenement. Je wilt namelijk dat potentiële klanten daadwerkelijk klant worden.

Wanneer je weet wie jouw ideale klant is, kun je niet alleen bepalen hoe je deze persoon het beste kunt aanspreken, maar ook wat zijn of haar wensen en behoeften zijn. Door hierop in te spelen, kun je een sterke connectie met jouw klant opbouwen.

Conclusie “waarom wil je als ondernemer in de dierenbranche je ideale klant helder hebben”

Kortom, het formuleren van je ideale klant is een essentiële stap voor ondernemers in de dierenbranche. Door een gedetailleerd profiel te creëren, kun je effectieve marketingstrategieën ontwikkelen en waardevolle connecties opbouwen met je doelgroep. Neem de tijd om je ideale klant te begrijpen en pas je bedrijfsstrategieën aan om maximaal succes te behalen in de dierenbranche.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen