Als ondernemer krijg je te maken met de boekhouding, belastingdienst, algemene voorwaarden, privacyverklaring, verzekeringen, etc. Heel saai en heel tijdrovend voor jou als ondernemer.

Je eigen uitdagingen als ondernemer

Paarden, honden of mensen helpen is geen probleem, de uitdagingen voor honden-, paardentrainers of coach met dieren zitten in de “suffe” uitdagingen van het ondernemerschap.

Als honden-, paardentrainers en coaches met dieren zijn er uitdagingen te over. Het helpen van paarden, honden en mensen vormt geen probleem, maar de obstakels liggen in de saaie aspecten van ondernemerschap. Als trainer of coach kom jij voor deze uitdagingen te staan. Hoe ga je hiermee om? Deze blog biedt geen pasklare oplossingen, maar werpt wel een licht op verschillende zaken binnen het ondernemerschap. Op die manier kun jij als ondernemer meer tijd besteden aan het trainen van honden of paarden, en het coachen van mensen. Deze blog staat vol met eyeopeners die laten zien welke moeilijkheden gepaard gaan met het runnen van een bedrijf in de dierenbranche.

Kan ik zelf de boekhouding doen?

Als we spreken over saaie zaken in het ondernemerschap, dan is de meest genoemde waarschijnlijk de boekhouding.
Hoe heb je jouw boekhouding geregeld?
Besteed je dit volledig uit, gedeeltelijk of helemaal niet?
Een dag nadat je bij de KvK bent geweest, word je al gebombardeerd met vragen over je boekhouding.
De belastingdienst stuurt namelijk meteen wat blauwe enveloppen naar je toe.
Je ontvangt een BTW-identificatienummer en een omzetbelastingnummer.
Het verschil tussen een BTW-identificatienummer en een omzetbelastingnummer
Heb je daar überhaupt al eens over nagedacht?

Het verschil tussen BTW id en omzetbelastingnummer

Het omzetbelastingnummer is nodig voor de BTW-aangifte.
Als je dan kijkt op de website van de belastingdienst, blijkt dit niet noodzakelijk te zijn; hier ontstaan vervolgens vraagtekens.
En dat BTW-identificatienummer, weet je eigenlijk waarvoor dit dient?
Dit vermeld je op een factuur.
Je bent trainer of coach, vaak betekent dit dat je particulieren helpt die absoluut geen factuur willen ontvangen. Hoe los jij dit op?
Je kunt bijvoorbeeld een verzamelfactuur maken of net zoals ik per klant een factuur opstellen.
Op dat moment vermeld je het factuurnummer wel bij de betaling, maar verstuur je de factuur niet fysiek.

Het verschil tussen de boekhouding zelf doen en de boekhouding uitbesteden

In de wereld van ondernemerschap is het begrijpelijk dat je niet bekend bent met alle finesses van boekhouding. Of je nu wel of geen gebruik kunt maken van de startersaftrek, bijvoorbeeld, is een vraag die vaak rijst. Gelukkig zijn boekhoudprogramma’s tegenwoordig zo geavanceerd dat ze veel werk voor je kunnen verlichten. Als je ervoor zorgt dat al je inkomende en uitgaande facturen keurig staan geregistreerd in het boekhoudprogramma, wordt de BTW-aangifte simpelweg kinderspel.

Wat moet ik als ondernemer regelen?

Goh, wat een klus zeg! Als jij ondernemer wilt worden, hoe ga je dit allemaal op een leuke manier organiseren?
Ben je benieuwd naar een gemakkelijke manier om dit voor elkaar te krijgen? Zonder dat je eindeloos door honderden pagina’s op Google hebt gebladerd.
Dan is een uur (online) met mij kletsen echt iets voor jou. Na dit uur heb jij in ieder geval meer kennis over boekhouding. Plan de afspraak in via 

https://www.happybusinessstarter.nl/contact

Welke verzekeringen heb je nodig als ondernemer in de dierenbranche?

Na zo’n 15 jaar werkervaring als specialist in verzekeringen, kun je van mij verwachten dat ik je daarop een antwoord kan geven. Maar helaas is dat niet mogelijk in een blog, omdat verzekeringen zeer persoonlijk zijn. Dit zou je niet denken als je naar een tussenpersoon gaat. Je krijgt het gevoel dat je slechts een nummer bent. Ze lijken altijd druk en er lijkt nooit iets mogelijk te zijn. Maar dit helpt jou natuurlijk niet, want wat moet je nu precies verzekeren en wat kun je achterwege laten?

In de eerste plaats hoef je niet alles te verzekeren. Het hangt af van welke risico’s jij niet wilt lopen. Speciaal voor jou heb ik een handig overzicht gemaakt om je te helpen bij alle mogelijke risico’s die je kunt tegenkomen.


Er zijn risico’s verbonden aan alles, maar je hoeft niet alle risico’s te verzekeren. Als er bijna geen risico is en het heeft weinig invloed als er iets gebeurt, dan is het advies om het niet te verzekeren. Dat risico kun je zeker zelf dragen.
Aan de andere kant loop je een groot risico dat er zich een incident voordoet en dat heeft veel impact, dan is het advies juist wel te verzekeren. Het risico is zeer waarschijnlijk niet zelf te dragen.

Welke verzekeringen moet ik regelen als ondernemer?
Als ondernemer raad ik je aan om je bedrijfsaansprakelijkheid te verzekeren. Je weet immers maar nooit wat er kan gebeuren. Deze verzekering is speciaal ontworpen om jou als ondernemer te beschermen tegen allerlei verschillende soorten schade terwijl je bezig bent met het runnen van je bedrijf. Benieuwd naar welke andere verzekeringen je nodig hebt voor je bedrijf? Neem dan contact op met ons en we plannen een uur in via zoom om jou te informeren over de verzekeringen die relevant zijn voor jouw situatie. Verzekeringen maken deel uit van het “animal business guide” traject  https://happybusinessstarter.nl/speciaal-voor-jou/

Heb ik als zzp-er algemene voorwaarden nodig?

Algemene voorwaarden zijn bedoeld om te zorgen dat je werkt volgens jouw eigen wensen en verwachtingen. Je kunt je tegen bepaalde risico’s verzekeren en sommige risico’s kun je afdekken met behulp van algemene voorwaarden. Normaal gesproken zul je geen gebruik maken van deze voorwaarden, tenzij er zich iets voordoet. Bijvoorbeeld, als je met een klant hebt afgesproken dat je een dienst of product levert en de klant betaalt ervoor, maar uiteindelijk besluit de klant niet te betalen, dan kun jij terugvallen op je algemene voorwaarden. Het juridische aspect komt hier echter wel om de hoek kijken. Je moet namelijk de algemene voorwaarden aan je klant overhandigen. Daarom is het zo dat als jij iets bestelt via een webshop, je een vinkje moet plaatsen voor “ik ga akkoord met de algemene voorwaarden”. Niemand leest deze algemene voorwaarden, maar dit wordt gedaan zodat de verkopende partij kan aantonen “ik heb jou de algemene voorwaarden gegeven en jij bent hiermee akkoord gegaan”.

Voorbeelden van algemene voorwaarden

Het is behoorlijk lastig om zelf algemene voorwaarden te bedenken. Gelukkig kun je basis algemene voorwaarden vinden op bepaalde websites. Er zijn zelfs websites die een deel van deze basisvoorwaarden hebben. Bovendien bieden ze een invulformulier aan waarmee je de algemene voorwaarden kunt personaliseren voor jouw bedrijf.

Je kunt ook eens kijken naar hoe collega’s hun algemene voorwaarden hebben opgesteld. Een tip: neem eens een kijkje bij Coolblue, zij hebben echt interessante algemene voorwaarden die leuk zijn om te lezen!

Wat moet er zoal in de algemene voorwaarden staan?

Er kunnen verschillende onderwerpen worden opgenomen in de algemene voorwaarden, zoals

  • Aansprakelijkheid
  • Betaling, facturatie, incasso
  • Garantie
  • Overmacht
  • Eigendom
  • Definities
  • Klachtenafhandeling
  • Etc

Het is begrijpelijk dat dit misschien niet het meest interessante onderwerp is, maar het is wel belangrijk om ze te hebben. Het traject “animal business guide” besteden we tijd aan zowel de algemene voorwaarden en de privacy verklaring. Als je vragen hebt over de algemene voorwaarden, kun je een aparte afspraak inplannen om hierover te praten www.happybusinessstarter.nl/contact

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen